Followers

Wednesday, October 26, 2011

Hilangnya Dirimu

hidup aku mula kosong , bila dia mula akan pergi sekali lagi dari hidup aku . even , mungkin kami still kawan , tapi tidak akan sama seperti skrg . aku mula hidup dalam gelisah .
Pada suatu hari , aku bertemu dengannya ,

Sofia : hai , lama tunggu ? sorry la sebab tadi ada hal sikit .

kamal : ohh. begitu ? tak mengapa , i okay je . kalau pasal you , lama mana pun saya sanggup tunggu . asalkan dapat jumpa dengan you :)

Sofia : Sebenarnya you ada apa nak jumpa ngan i ni ? penting ke ? kebetulan i jugak nak bagitau something kat u .

Kamal : something ? kalau macam tu , you bagitau la dulu .

Sofia : macam ni , i nak ajak you datang rumah i minggu depan ? boleh ? make sure you datang tau . boleh la i kenalkan you dengan parents i . datang tau ?

Kamal : seriously ? *kamal terasa cintanya terbalas . tambah pula Sofia mengajaknya ke rumah sebab nak kenalkan dengan parents si Sofia*

Kamal : kalau macam tu , i akan datang rumah you minggu depan . maklumlah , kita pun dah lama kenal tapi i tak pernah jumpa dengan parents you. :)

Sofia : alar, walaupun you tak penah jumpa , i banyak kali cerita pasal you kat mereka . by the way , you kata nak bagitau something kan ?

Kamal : ohh kalau macam tu , i bagitau masa i datang rumah you lah . okay ? lagipun , benda ni , i rasa tak perlu rushing . hehe

Sofia : ok then , if u said so , see you next week okay ? i got to go . ada hal sikit . take care tau ? :)

Kamal : You too :)

Kamal membatalkan niatnya untuk meluahkan perasaannya terhadap Sofia kerana dia berhasrat untuk memberitahu secara terang terangan dihadapannya and parents Sofia .

Hari yang dinanti , Kamal bersemangat dan berdebar debar kerana dijemput ke rumah Sofia . Sejambak bunga sebagai bunga sebagai hadiah kepada Sofia .
Sampai sahaja Kamal dirumah si Sofia , Kamal mula hairan . Kenapa terlalu ramai di rumah Sofia . Perasaan bercapur campur . berdetap detap jantungnya . Semua disitu melihat Kamal dengan pandangan yang pelik . aku melangkah masuk perlahan lahan . tiba2 , seorang pakcik , bertanyakan kepadanya , "anak ni , Kamal Ashraf kan ?" . Kamal hanya mengangguk kepalanya . kelihatan airmata pakcik itu mengalir . Kamal terpaku sebaik sahaja pakcik itu memeluknya dengan erat . lalu berkata , "Kamal.., Kamal terlambat. Sofia dah tiada.. ".
Alangkah terkejutnya . tapi , Kamal macam terpaku terdiam kerana masih tidak percaya lagi . lalu Kamal terpandang seseorang yang berkafan , terbujur di situ . Mengalirnya air mata Kamal . dia terasa bagai baru semalam dia berjumpa . dan tidak sangka , dia mengajak Kamal ke rumahnya hanya semata mata untuk melihatnya untuk kali terkakhir dan sebenarnya Sofia sudah tahu di tak akan hidup lama .

Bapa kepada Sofia , memberi satu nota kepada Kamal .
"Kepada temanku yang tersayang , maaflah sebab i pergi tanpa kerelaan you . Jika ini takdir kita , akur la kepada ketentuan Illahi . Bukanlah i tidak sayang kat you , cuma , i takut , i takut you . sebab , walaupun kita disatukan nanti , I tahu , I akan meninggalkan you satu hari nanti dan itu akn buat you sedih . I tak suka you sedih sebab i sayang . kenapa you tak luahkan kepada i masa kita jumpa aritu , i tunggu nak dengar you cakap , you sayangkan and cintakan i . tapi , takpe , at least i tahu you sayangkan I . Sayang , izinkan I pergi okay ? I berdoa you dapat jodoh yang terbaik and yang dapat sayang you sebagaimana i sayang you . Semoga kita jumpa di sana . InsyaAllah . Assalamualaikum "

Yang Ikhlas ,
Sofia
Menyesal tak sudah Kamal . tidak sempat Kamal nak luahkan kepadanya perkara yang sama . tapi , kini hanya tinggal kenangan . dan tidak sangka bahawa , Kamal melihat senyuman Sofia haritu yang terakhir . Mungkin kita tidak seharusnya memendam perasaan seseorang yang kita sayang . At least , kita beritahu perasaan kita terhadapnya . tidak salah kita menyayangi . tetapi salah jika kita memaksa orang mencintai kita . Jika anda belum meluahkan kepada si dia . beritahulah kepadanya bahawa dia adalah segala galanya kepadanya . tapi , please , jangan paksa dia :)

6 comments:

  1. ahhh, terharu gila baca cerpen nih :(

    ReplyDelete
  2. ouhh..sedeh meh..:(..sedap jln crte ny..terusn brcerpen na..:)

    ReplyDelete
  3. you..suka buat short story jugak ke?

    heheehe..sama la macam saya..boleh jenguk2 entry saya ya..

    btw..nice story..

    ReplyDelete
  4. weh ard , aku nak copy story nih leh tak ? nt aku link kan ke blog kauu ehh ? :)

    ReplyDelete