Followers

Thursday, October 13, 2011

Kenapa saya tak suka keluarga tiri ?

Sekarang ni dah hampir 4 hari aku kat penang , tapi sorang je membe aku yang ada kat Penang , maksud aku , membe selalu lepak2 dan geng kaki tak penat . haha . bila duk rumah macam ni , aku jadi rindu pulak kat kolej . kalau pukul 12am , time tu la makin riuh . aku tak paham sangat roomate aku ni tido mcm mna . kadang2 tido punyalah lambat , tapi bangun awal jugak . pelik jugak , petang diorang ni taklah tido mati pun . macam mna la diorang recover diorang punya energy . ajaib sungguh . tapi , aku rindu la kat diorang , kecoh kecoh , main gitar , memekak . haha . rindu . tapi , yang paling rindu , pegi makan nasik lemak kat Sri Gombak . 2 orang minah tu macam tunggu tunggu je kami datang . sorang tu agak comel la and sorang lagi tu biasa je . hehe . kat diorang pun aku rindu . haha :D

Mak aku banyak cakap pasal macam mana life kelurga aku sekarang ni . aku baru dapat tau , adek aku , tiap2 hari makan nasik sejuk and telur mata kerbau je . tulah makanan rutin tuk adek aku yang tiap2 hari penat dari balik sekolah . maklumlah , naik bas . bapak aku tak penah amek dia pun . kesian . tapi , adek tiri aku tu , tiap2 hari bapak aku amek diorang , aku tak salahkan bapak aku , tapi , bila bapak aku buat kami mcm ni , aku jadi makin benci dengan adek adek tiri aku tu . mak aku penah cakap kat aku , diorang tu tak bersalah pun , diorang tak tahu apa apa pun . yea , aku tau semua tu . cuma , aku punya perasaan , entahlah , aku tak anggap diorang apa apa pun , adek tak , kawan tak ataupun jiran pun aku takleh nk anggap diorang tu . diorang tu mcm , zero bagi aku . macam watak tambahan je dalam hidup aku . Keluarga aku banyak beralah kat diorang tu , tapi diorang tu , tak abis abis myusahkan hidup kluarga aku . tambah tambah , mak aku . dr dulu myusahkn mak aku , hey fellows , please la respect our family . u give ur respect , then i also can give to u respectly . aku tak salahkan bapak aku , stiap lakukan kesalahan , cuma sedar atau tak sedar je . tolonglah , sampai bila nak buat kami hidup tersepit , susah nk bernafas ? adek aku yang umor 19 tahun skrg ni , sejak dia dari sekolah dia rasa tertekan , macam tade perhatian dari seorang bapak , yelah . tak kisah sgt psl dia punya study . kat aku je bpk aku fokus . tapi , cara mcm tu , buat aku lagi tertekan and rasa bersalah . huhu . adek aku yang pmr tahun ni , dia penah msuk hospital gara gara kurang perhatian dari parents . aku tak salahkan bapak aku , bapak aku tu , sayangkan smua anaknya , cuma , perangai diorang tu yang lebih lebih , manja lebih konon , macam mengada ngada ja aku tengok . haish .

Tapi kan...

mak aku selalu berpesan kat aku , jangan buat jahat atau dajal kat orang , biarlah Allah yang balas kat diorang :) dan , mak aku penah cakap kat aku yang jangan penah sesekali benci atau melawan ngan bapak aku , kalau satu hari nnt , tiba2 bapak aku terdiam , takkah aku akan rasa bersalah . sudah semesti la . so , aku rasa the best way adalah cuba bertolak ansur and bersabar jelah . aku okay je tapi adek adek aku macam mana . aku kesian kat diorang je . apa apa pun , aku sebagai abang , tetap aku jaga adek adek kandung aku and emak aku :)
Selagi diorang tak sentuh adek aku lagi , aku boleh berdiam lagi . Cubalah kalau nak tengok aku mengamuk macam mana nanti :)

4 comments:

  1. btw,i pon ade fmily tiri.parents i cerai mase i upsr.then maseng2 kawen baru.mule2 i rase camtu gak tp lme2 semua nye under control n kitorang happy sekarang.lumrah idop u trime qada qadar Allah dgn redha k:)

    ReplyDelete
  2. salam..

    nasihat mak awak tu tepat sekali..mana boleh buat dajal kat org..biarlah org nak buat kat kita..

    sabar..:)

    ReplyDelete
  3. sad to read this, nak nangis je rase, because i face the same too. and lagi teruk, ayah i terus tinggalkan family i, i dr kecik tak penah mesra dgn ayah. he's too busy with my step family, smpai nafkah pun langsung tak bagi. rase mcm takde ayah langsung. :(

    ReplyDelete
  4. sad entry. cite kite same..kdg2 rase ta de kekuataan dalam diri ni.. juz sabar,sabar dan terus bersabar oke? doa semoga kekeluargaan kite masing2 dirahmati oleh ALLAH..b strong :)

    ReplyDelete